Abilitățile limitate de alfabetizare a minorității de etnie Romă reprezintă o problemă persistentă care are un impact social puternic asupra acestui grup etnic. În absența abilității de a citi și înțelege pasajele scrise, mulți copii de etnie Romă sunt deprivați de oportunitățile educaționale fundamentale pe care le poate oferi școala. În consecință, lipsa acestor oportunități le diminuează copiilor Romi șansa ca să aibă acces la servicii și produse care sunt esențiale unei vieți demne. Din această cauză, programe de cercetare care vizează dezvoltarea acestor abilități sunt foarte binevenite și ajută să diminueze inegalitățile sociale.
Proiectul Alfabetizarea timpurie a copiilor Romi din România: Diminuarea inegalităților sociale (ELIRA 2.0) a fost un proiect de cercetare de colaborare între Universitatea Babeș-Bolyai România) și Universitatea din Oslo (Norvegia) (cod EEA-RO-NO-2018-0026, contract 10/2019). Proiectul a durat 59 de luni, incepând cu luna iunie 2019, până în luna aprilie, 2024. ELIRA 2.0 a fost finanțat prin mecanismul financiar EEA Grants (European Economic Area) 2014-2021. Suma totală a finanțării proiectului ELIRA 2.0 a fost de 7.029.821,79 RON. Operatorul de program a fost Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior și Cercetării și Dezvoltării (UEFISCDI).
ELIRA 2.0 a fost o continuare firească a proiectului de cercetare Alfabetizarea timpurie a copiilor Romi din România: Predictori, niveluri de literație și strategii de îmbunătățire (ELIRA), finanțat prin același mecanism (EEA Grants), care a fost implementat între lunile Iulie 2014 și Aprilie 2017. ELIRA 2.0 a urmărit să implementeze două studii care au abordat următoarele probleme: În primul rând, am implementat un studiu experimental cu distribuție aleatorie care a măsurat efectele unui program de intervenție educațională ce a vizat să dezvolte abilitățile lingvistice și de alfabetizare a copiilor de etnie Romă și a colegilor lor. Acest experiment a vizat comunități care includ copii Romi. Experimentul a folosit distribuția aleatorie pentru a distribui copiii în grupe de intervenție și grupe de control, și apoi pentru a le compara performanțele. Rezultatele acestui program de intervenție au urmărit sprijinirea guvernului României ca să ia măsuri potrivite pentru a reforma programele de educație timpurie a copiilor dezavantajați (în particulari a copiilor Romi) și a guvernului Norvegian pentru a aborda corespunzător situația copiilor Romi din Norvegia. În al doilea rând, proiectul și-a propus să continue urmărirea longitudinală a copiilor evaluați în proiectul ELIRA pentru a înțelege mai bine factorii cognitivi și socio-economici cheie care contribuie la experiențele de învățare ale copiilor Romi. Acest studiu a investigat cum, care și în ce măsură variabilele măsurate la debutul clasei 1 (Toamna anului 2014) au prezis nivelurile de alfabetizare în gimnaziu, până la finalul clasei a 8-a (Primăvara annuli 2022). Acest studiu a devenit primul studiu longitudinal pe termen lung (8 ani) care cuprinde copii de etnie Romă. Analiza a creat modele statistice care au identificat modul în care predictorii alfabetizării sunt legați și contribuie la dezvoltarea elevilor. Analiza cantitativă a fost însoțită de o analiză calitativă care se va focaliza pe circumstanțele socio-economice care au dus la experiențele educaționale diferite ale copiilor Romi.
Aceste studii vor ajuta guvernele României, Norvegiei și comunitatea științifică internațională să dezvolte programe educaționale similare care să fie sprijinite de adevăruri validate științific, pentru sprijinirea copiilor Romi. Acest proiect de cercetare multi-disciplinar a întărit și extins colaborarea dintre instituțiile de cercetare din România și Norvegia, printr-o rețea consolidate de expertiză în domeniul alfabetizării copiilor Romi.