Dezbatere: 13.12.2023

InfoEdu (TVR Info)
https://www.tvrplus.ro/emisiuni/info-edu-125-17300

Directorul proiectului ELIRA 2.0 a fost invitat să participe la emisiunea Info Edu de la televiziunea națională pentru a discuta despre datele PISA 2022. În această emisiune, directorul ELIRA 2.0 a scos în evidență discrepanața foarte mare dintre elevi în funcțiile de statutul socio-economic, faptul că investițiile în educație din România nu s-au făcut pe baza unor studii de impact și că publicul larg din România nu este obișnuit să își formeze opinia pe baza studiilor științifice și să discrimineze între soluții testate empiric (pe de o parte) și opinii vehiculate de persoane care sunt identificate ca fiind experți (pe de altă parte). În această emisiune, diretorul ELIRA 2.0 a scos în evidență importanța studiilor experimentale ca și cele din ELIRA 2.0, care arată o relație de cauzalitate și oferă soluții problemelor existente.


Analiză: 11.12.2023

STUDIU. Cum îmbunătățim educația elevilor din mediul rural? Rezultatele parțiale ale unei cercetări care arată cum s-au schimbat rezultatele elevilor din 40 de comunități
https://www.edupedu.ro/studiu-cum-imbunatatim-educatia-elevilor-din-mediul-rural-rezultatele-partiale-ale-unei-cercetari-care-arata-cum-s-au-schimbat-rezultatele-elevilor-din-40-de-comunitati/

Această analiză prezintă rezultatele parțiale ale studiului experimental al proiecutlui ELIRA 2.0, în care se arată că elevii care au beneficiat de programul de intervenție dezvoltat de către echipa proiectului ELIRA 2.0 a îmbunătățit performanța elevilor la testele de vocabular, înțelegerea limbajului oral, înețelgerea limbajului scris și la testele de scriere.

Impact: 2399 vizualizări


Dezbatere online: 7.12.2023

PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii. Invitat special: Andreas Schleicher, directorul OCDE
https://www.edupedu.ro/dezbatere-online-joi-de-la-ora-1500-pisa-2022-fata-necosmetizata-a-scolii-directorul-ocde-pentru-educatie-andreas-schleicher-fostul-ministru-mircea-miclea-cercetatori-profesori-si-reprezent/

În această dezbatere live, directorul proiecutlui ELIRA 2.0 a atras atenția asupra mai multor provocări pe care le are sistemul educațional din România, inclusiv adresarea întrebărilor relevante, identificarea studiilor științifice care sunt implementate corect din punct de vedere metodologic, măsura în care studiile științifice implementate în alte țări sunt relevante pentru educația din România, și stabilirea relației de cauzalitate dintre măsurile luate și impactul asupra obiectivelor propuse.

Impact: 1900 vizualizări


Analiză: 5.12.2023

Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România ieste în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre țările participante la capitolul echitate educațională.
https://www.edupedu.ro/cercetatorul-dacian-dolean-rezultatele-pisa-2022-primele-concluzii-romania-iese-in-evidenta-clasandu-se-pe-ultimul-loc-dintre-toate-tarile-participante-la-capitolul-echitate-educationala-acest-lu/

În această analiză, cercetătotul principal al proiectului ELIRA 2.0 se folosește de rezultatele parțiale ale studiului longitudinal pentru a interpreta analiza rezultatele datelor PISA 2022 și a explica de ce este nevoie ca educația incluzivă să fie o prioritate în România.

Impact: 4638 vizualizari


Analiză: 5.11.2023

Dăm burse de merit elevilor cu note mici. Dar ce ne facem cu bursierii care lipsesc la școală?
https://www.edupedu.ro/dam-burse-de-merit-elevilor-cu-note-mici-dar-ce-ne-facem-cu-bursierii-care-lipsesc-de-la-scoala/

Una dintre deciziile controversate luate de Ministerul Educației din România în anul 2023 a fost aceea de a acorda burse de merit elevilor care sunt în top 30% din fiecare clasă, în funcție de performanțele școlare. Acest demers a determinat ca elevi cu note foarte slabe să primească burse de merit. Cu toate acestea, în spațiul public nu s-a discutat faptul că dacă elevii care au absenteism școlar cronic vor primi burse de merit, această inițiativă riscă să recompenseze pozitiv un comportament indezirabil (absenteismul școlar). Astfel, în această analiză cercetătorul principal al proiecutlui ELIRA 2.0 atrage atenția publiclului larg și decidenților că rezultatele studiului longitudinal al proiecutlui ELIRA 2.0 arată că absenteismul școlar reprezintă o problemă gravă, care are repercusiuni negative pe termen lung asupra performanțelor școlare ale elevilor.

Impact: 24399 vizualizări


Analiză: 22.05.2023

EXCLUSIV: Cum putem reduce analfabetismul funcțional din România? (studiu)
https://www.edupedu.ro/exclusiv-cum-putem-reduce-analfabetismul-functional-al-elevilor-din-romania-studiu/

Această analiză prezintă rezultatele unui studiu științific publicat recent care arată o relație surprinzătoare (și prea puțin studiată) între competențele elevilor de a identifica erorile de punctuație și sciere cu majuscule (pe de o parte) și înțelegerea textului citit (pe de altă parte). Studiul (Dolean & Prodan, 2023) a fost publicat în unul dintre cele mai competitive jurnale științifice pe domeniul științelor educației și psihologiei educaționale (Learning and Instruction).

Impact: 1978 vizualizări


Analiză: 13.05.2023

Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee
https://www.edupedu.ro/cercetatorul-dacian-dolean-noi-date-stiintifice-care-arata-cat-de-neechitabila-este-scoala-din-romania-si-cat-de-daunator-este-noul-proiect-de-lege-privind-examinarea-suplimentara-pentru-50-dintre-lo/

În această analiză, cercetătorul principal al propiectlui ELIRA 2.0 folosește rezultatele parțiale din studiul longitudinal pentru a atrage atenția publicului larg și legislatorilor că în România statutul socio-economic are un efect direct, pe termen lung, asupra rezultatelor copiilor la Evaluarea Națională din clasa a 8-a. În consecință, măsuri legislative de a organiza evaluări suplimentare pentru elevii care doresc să fie admiși la unele licee competitive va crește nivelul inechității sociale din România, deoarece probabilitatea e foarte mare ca aceste locuri să fie ocupate de către elevi care au luat meditații particulare (contra-cost), și nu de elevi care provin din medii sociale defavorizate.

Impact: 3920 vizualizări


Analiză: 23.09.2022

7 mituri despre evaluările standardizate
https://www.edupedu.ro/7-mituri-despre-evaluarile-standardizate-cercetatorul-dacian-dolean/

În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 clarifică șapte mituri legate de evaluările standardizate, și explică cum acestea pot fi elaborate în așa fel încât să adreseze nevoilor educaționale ale elevilor din România.

Impact: 2418 vizualizări; 21 distribuiri pe Facebook


Interviu: 4.09.2022

Pilotarea testelor standardizate, de la finalul anului școlar trecut – o oportunitate ratată. Interviu cu cercetătorul Dacian Dolean: Volumul de muncă a fost imens, dar eforturile au fost inutile având în vedere că nu și-au atins scopul
https://www.edupedu.ro/pilotarea-testelor-standardizate-de-la-finalul-anului-scolar-trecut-o- oportunitate-ratata-interviu-cu-cercetatorul-dacian-dolean-volumul-de-munca-a-fost-imens-dar- eforturile-au-fost-inutile-avan/

Testele standardizate nu sunt o practică des întâlnită în România. În primăvara anului 2022 aproape 150.000 de elevi au participat la un program de pilotare a unui test standardizat administrat computerizat, organizat de guvernul României și o companie privată. Cu toate acestea, procedurile și rezultatele acestei initiative ridică numeroase semne de întrebare (ridicate de cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 în acest interviu), cum ar fi lipsa acordului parental, lipsa reprezentativității pentru populația României (pentru generarea de date normative), probleme legate de validitatea de construct a întrebărilor, și absența unei justificări și a unei lecții învățate despre utilitatea aceste colecții de date. În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 explică cum asemenea inițiative s-ar putea face pe viitor, pentru a urma bunele practici din comunitatea științifică.

Impact: 3593 vizualizări; 42 distribuiri pe Facebook


Analiză: 8.04.2022

Rolul evaluărilor din învățământul preuniversitar
https://www.edupedu.ro/rolul-evaluarilor-din-invatamantul-preuniversitar-explicat-pe-intelesul-tuturor-cercetatorul-dacian-dolean/

Dezbateri multiple din mass-media indică confuzii referitoare la rolul evaluărilor standardizate, un construct nou în peisajul educational din România. Atât ministrul Educației din România (d-l Sorin Câmpeanu) precum și unul dintre consilierii domniei sale (d-l Radu Szekely) au declarant că nu știu dacă rezultatele acestor evaluări vor trebui trecute în catalog (ca și note). În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 se bazează pe expertiza acumulată în domeniul Științelor Educației în urma colaborării cu partenerii norvegieni și explică rolurile variate pe care le au evaluările educaționale.

Impact: 3.707 views; 18 shares on Facebook


Analiză: 16.02.2022

Despre fundamentarea științifică a trecerii la trimestre
https://www.edupedu.ro/despre-fundamentarea-stiintifica-a-trecerii-la-trimestre-cercetatorul-dacian-dolean/

Romania are nevoie de o reformă reală a sistemului educational. Cu toate acestea, una dintre ideile care au fost frecvent promovate în mass-media de către reprezentanți ai guvernului, a fost schimbarea structurii anului școlar, prin împărțirea acestuia în trimestre (și nu în semestre). În această analiză, cercetătorul principal al ELIRA 2.0 arată că această schimbare va genera mai multă instabilitate, fără să existe argumente științifice care să o sprijine. Între timp, probleme esențiale cum ar fi rata mare a analfabetismului functional, nu sunt adresate. Cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 scoate în evidență importanța științei atunci când se iau decizii în politicile educaționale.

Impact: 3.570 views; 49 shares on Facebook


Analiză: 19.01.2022

Adevărata problemă din spatele fenomenului plagierii doctoratelor
https://www.edupedu.ro/adevarata-problema-din-spatele-fenomenului-plagierii-doctoratelor-cercetatorul-dacian-dolean/

Mass-media din România a prezentat în mod repetat informații referitoare la potențialele cazuri de plagiere a doctoratelor de către politicieni. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 prezintă publicului o potențială clasificare a produselor cercetării, scoțând în evidență importanța cercetărilor riguroase și prezentând criterii care pot fi folosite pentru a identifica cercetări de calitate superioară (inclusiv pentru a evalua calitatea tezelor de doctorat).

Impact: 3.042 views; 30 shares on Facebook


Interviu: 15.01.2022

Cine are trebui să îi învețe pe copii tabla înmulțirii?
https://www.edupedu.ro/cine-trebuie-sa-i-invete-pe-copii-tabla-inmultirii-invatatorii-sau-parintii-in-vacanta-de-vara-dinainte-de-clasa-a-ii-a-dacian-dolean-cercetator-specializat-in-alfabetizarea-timpurie-ideea-de-a-d/

În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 a oferit răspunsuri pe tema uneia dintre dezbaterile recente din spațiul public: În ce măsură este familia responsabilă pentru educația copiilor săi? Bazându-se pe date empirice analizate și publicate în colaborare cu unul dintre partenerii norvegieni in The Journal of Experimental Education, cercetătorul principal al ELIRA 2.0 explică rolul temei pentru acasă, al școlii și al familiei în educația copiilor aducând dovezi științifice care să îi sprijine argumentele.

Impact: 17.273 views; 151 shares on Facebook


Analiză: 29.12.2021

Avem nevoie de un buget mai mare alocat educației?
https://www.edupedu.ro/avem-nevoie-de-un-budget-mai-mare-alocat-educatiei-cercetatorul-dacian-dolean/

Bugetul anului 2022 adoptat recent arată că educația are alocat cel mai redus procent din PIB din ultimii ani. În același timp, aflăm din presă că 30 de milioane de euro din fonduri europene au fost cheltuite pentru programe remediale, fără să existe dovezi ale impactului acestor programe. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 argumentează că este nevoie de alocarea unui procent mai mare din PIB educației, și în special cercetării în educație, deoarece cercetarea în educație reprezintă o investiție care permite autorităților să ia decizii mai eficiente și măsurabile ale impactului programelor educaționale. În această analiză se oferă de asemenea exemple de bune practici din proiectul ELIRA 2.0, subliniindu-se nevoia studiilor experimentale cu distribuție aleatoare.

Impact: 1.753 vizionări; 13 distribuiri pe Facebook


Interviu: 6.12.2021

Cercetarea în lumina reflectoarelor: ELIRA 2.0
https://www.youtube.com/watch?v=v-mVHAeTBOA

UEFISCDI a început o campanie intitulată ”Cercetarea în lumina reflectoarelor” prin care diseminează publicului larg rezultatele parțiale ale proiectelor finanțate de EEA Grants. În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 explică de ce cercetarea avansată este importantă pentru a scoate în evidență nevoile de dezvoltare ale copiilor romi, de ce statutul socio-economic are un rol atât de puternic în dezvoltarea alfabetizării în România și ce trebuie să facem pentru a îmbunătăți nivelul alfabetizarii copiilor romi.


Analiză: 29.11.2021

Profesorul român multilateral dezvoltat
https://www.edupedu.ro/profesorul-roman-multilateral-dezvoltat-cercetatorul-dacian-dolean/

Pandemia a adus cu sine mult stres printre toți angajații. Profesorii, în mod deosebit, trec prin perioade de stres acumulat în timp, explicat de predictibilitatea scăzută a legislației în ceea ce privește regimul de funcționare al școlilor (virtual, hibrid sau față în față) și de creșterea numărului de responsabilități pe care le au. Recent, Ministerul Educaței din România a sugerat că profesorii (li nu personalul medical) ar trebui să fie responsabili de administrarea testelor de COVID-19 (prin colectarea probelor de salivă de la elevii lor), folosind kituri care au fost furnizate cu instrucțiuni puține, ambigui sau lipsă, și neasamblate.

În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 scoate în evidență faptul că mulți profesori sunt deja epuizați și au nevoie de mai mult sprijin, nu de mai multe sarcini. El oferă trei soluții care să sprijine profesorii, incluzând exemple din articolul publicat împreună cu partenerii Norvegieni (Dolean & Lervag, 2021) prin care se arată cum pot echipele de cercetare să sprijine cadrele didactice de la clasă și să le diminueze volumul de muncă.

Impact: 11.405 vizualizări; 476 distribuiri pe Facebook


Analiză: 23.10.2021

Analfabetismul funcțional din România depășește 50% și acesta nu este cea mai mare problemă a sistemului educațional din România – cercetătorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/analfabetismul-functional-din-romania-depaseste-50-si-aceasta-nu-este-cea-mai-mare-problema-a-sistemului-educational-din-romania-cercetatorul-dacian-dolean/

Stire preluata de g4media.ro si adevarul.ro

In această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 argumentează că analfabetismul funcțional din România este mai mare decât autoritățile din România cred că este, folosindu-se de datele culese până acum în proiect. Analiza scoate în evidență 3 provocări ale sistemului de educație din România, și oferă trei soluții la aceste provocări.

Impact: 13.881 vizualizări; 544 distribuiri pe Facebook


Analiză: 13.09.2021

Pilotarea programelor educaționale explicată pas cu pas (sau ce ar fi bine să înțeleagă dl Szekely că înseamnă pilotare educațională)
https://www.edupedu.ro/pilotarea-programelor-educationale-explicata-pas-cu-pas-sau-ce-ar-fi-bine-sa-inteleaga-dl-szekely-ca-inseamna-pilotare-educationala-cercetatorul-dacian-dolean/

Analiza preluată și de g4media.ro

În toamna anului 2021 mai mult eșcoli din România au început pilotarea programelor educaționale cu scopul îmbunătățirii calității educației. Această analiză reprezintă o reacție la acest fenomen, în care cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 explică 5 pași esențiali care sunt necesari pentru o pilotare eficientă. Argumentele se bazează pe exemple de bune practici din studiile longitudinale (Dolean, Lervag, Visu-Petra & Melby-Lervag, 2021) și experimentale (Dolean & Lervag, 2021), publicate în colaborare cu partenerii norvegieni.

Impact: 2.054 vizualizări; 42 distribuiri pe Facebook


Interviu: 15.07.2021

Analfabetismul științific al ”României Educate”: Probleme metodologice grave semnalate de cercetătorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/analfabetismul-stiintific-al-romaniei-educate-probleme-metodologice-grave-semnalate-de-cercetatorul-dacian-dolean/

Acest interviu a fost preluat și de g4media.ro

După 5 ani de dezbateri, președinția României a publicat un document menit să ghideze reforma educațională în România. În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 s-a bazat pe cunștiințele și experiența dobândită în urma proiectului de colaborare cu cercetătorii norvegieni pentru a scoate în evidență câteva probleme metodologice ale acestui document. În acest interviu, certetătorul princiapl al proiectului a scos în evidență a) nevoia ca asemenea demersuri să se bazeze pe științele educației, b) nevoia de cercetări avansate în științele educației necesare pentru a ghida politicile educaționale, c) nevoia de a folosi limbaj clar, concis și simplu atunci când se elaborează aceste documente

Impact: 12.047 vizualizări; 538 distribuiri pe Facebook.


Analiză: 14.07.2021

Ce nu se înțelege legat de pilotarea programelor educaționale. Cinci aspecte care lipsesc din discuțiile pe această temă.
https://www.edupedu.ro/analiza-ce-nu-se-intelege-legat-de-pilotarea-programelor-educationale-cinci-aspecte-care-lipsesc-din-discutiile-pe-aceasta-tema-dacian-dolean/

Una dintre dezbaterile curente din România o reprezintă pilotarea programelor educaționale, începând cu toamna anului 2021. Cu toate acestea, dezbaterile publicate în massmedia omit importante caracteristici cheie ale programelor educaționale. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 scoate în evidență 5 elemente cheie care trebuie luate în considerare atunci când se discută aceste programe.

Impact: 1.230 vizualizări; 31 distribuiri pe Facebook


Analiză: 8.07.2021

Este pregătită "România Educată" pentru salarizarea diferențiată a profesorilor?
https://www.edupedu.ro/este-pregatita-romania-educata-pentru-salarizarea-diferentiata-a-profesorilor-dacian-dolean/

O săptămână înaintea lansării de către Administrația Prezidențială a proiectului ”România Educată” (un document larg dezbătut menit să ghideze reforma educației din România), consilierul prezidențial Ligia Deca a prezentat presei un draft al acestui document. Declarațiile oficiale și draftul prezentat au sugerat că plata profesorilor din învățământul primar ar trebui făcută pe baza performanței elevilor. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 a argumentat de ce o asemenea idee riscă să pedepsească profesorii care lucrează cu elevii dezavantajați.

O săptămână mai tărziu, planul a fost retras din documentul oficial.

Impact: 12.440 vizualizări; 62 distribuiri pe Facebook.


Dezbatere online: 8.06.2021

Reforma Digitală a Educației din România (organizatori edupedu.ro, UiPath foundation și Brio)
https://www.edupedu.ro/dezbatere-online-reforma-digitala-a-educatiei-marti-8-iunie-de-la-15-00-georgi-dimitrov-comisia-europeana-ligia-deca-sorin-cimpeanu-ciprian-teleman-daniel-funeriu-vasile-dancu-dra/

Rolul digitalizării în dezvoltarea alfabetizării https://www.youtube.com/watch?v=jkHjaWmyypk

Această intervenție a fost publicată și pe Pedagoteca.ro

În această prezentare invitată, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 a scos în evidență provocările majore ale sistemului de educație din România. Prezentarea s-a bazat pe rezultatele cercetărilor efectuate în colaborare cu partenerii norvegiei (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019), care au pus în evidență faptul că în românia, statutul socio-economic joacă un rol critic în dezvoltarea alfabetizării. Dolean a scos de asemenea în evidență câteva puncte critice care au nevoi de îmbunătățiri (în mod special calitatea manualelor școlare), furnizând exemple de bune practici din alte țări.

Impact: 2.180 vizualizări; 58 distribuiri pe Facebook


Interviu: 7.05.2021

Dacian Dolean, specialist în dezvoltarea limbajului: La elevii de etnie maghiară din comunități izolate orele de limba română trebuie tratate ca ore de limbă străină, dar trebuie să aibă experiențe de imersiune lingvistică la școală
https://www.edupedu.ro/dacian-dolean-specialist-in-dezvoltarea-limbajului-la-elevii-de-etnie-maghiara-din-comunitati-izolate-orele-de-limba-romana-trebuie-tratate-ca-ore-de-limba-straina-dar-trebuie-sa-aiba-experiente-de/

Acest interviu a fost distribuit și de către g4media.ro , Informatia Harghitei

Recent, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România a declarant că elevii de etnie maghiară din românia au scoruri mai mici decât elevii români. În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 se folosește de rezultatele parțiale ale proiectului obținute prin colectarea de date de la elevii Romi bilingvi pentru a explica ce trebuie făcut pentru ca elevii maghiari din România să aibă succes la școală.

Impact: 7.191 vizualizări; 29 distribuiri


Analiză: 27.04.2021

Mai este justificată închiderea școlilor, atât timp cât disponibilitatea vaccinurilor depășește cererea?
https://www.edupedu.ro/mai-este-justificata-inchiderea-scolilor-atat-timp-cat-disponibilitatea-vaccinurilor-depaseste-cererea/

Analiză distribuită și pe g4media.

Școlile din România au fost închipe pentru o lună în primăvara anului 2021, iar elevii care au fost afectați cel maim ult au fost cei din medii sociale defavorizate (în special elevii de etnie Romă). În multe dintre comunitățile mici, a existat o incidență scăzută a ratei virusului COVID-19, dar Guvernul României a decis să închidă toate școlile din țară, indifferent de rata de incidență a virusului. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 explică de ce este foarte important ca elevii din comunități dezavantajate să participle la școală. El a argumentat , folosindu-se de datele publicate în colaborare cu partenerii norvegieni (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019), că statutul socioeconomic joacă un rol critic în dezvoltarea alfabetizării din România, și este essential ca mulți dintre acești copii să meargă la școală.

Impact: 20.614 vizualizări; 45 distribuiri pe Facebook.


Interviu: 8.02.2021

Limbajul și vocabularul folosite de un copil în primii ani de școală prezic cel mai bine capacitatea de a înțelege mai târziu un text citit – Studiu condus de un cercetător român de la Universitatea Babeș-Bolyai, publicat în prestigiosul jurnal specializat în alfabetizare al editurii Springer
https://www.edupedu.ro/limbajul-si-vocabularul-folosite-de-un-copil-in-primii-ani-de-scoala-prezic-cel-mai-bine-capacitatea-de-a-intelege-mai-tarziu-un-text-citit-studiu-condus-de-un-cercetator-roman-de-la-univers/

Acest interviu a fost publicat și pe g4media

În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 diseminează rezultatele unui studiu recent publicat în colaborare cu partenerii norvegieni (Dolean, Lervag, Visu-Petra & Melby-Lervag, 2021) în prestigiosul jurnal Readign and Writing. Rezultatele acestei cercetări longitudinale de scurtă durată desfășurate în România scoate în evidență ideea principală care a stat la baza dezvoltării proiectului ELIRA 2.0: dacă vrem să îmbunătățim alfabetizarea copiilor Români, trebuie să le îmbunătățim abilitățile lingvistice.

Noutăți (28 Octombrie, 2021): Acest studio a fost primit foarte bine de către comunitatea științifică internațională, scorul său altmetric de 139 plaând studiuul în topul 5% ale toate cercetărilor publicate și evaluate de Altmetric, unul dintre cele mai importante studii din jurnalul Readign and Writing (#4 din 664), și în centilul 98 comparativ cu alte articole de aceeași vârstă.

Impact: 4.415 vizualizări; 49 distribuiri pe Facebook.


Interviu: 14.11.2020

Inteligenti sau educati? Mituri legate de rolul inteligentei generale in prezicerea performantei scolare a elevilor din Romania – cercetatorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/inteligenti-sau-educati-mituri-legate-de-rolul-inteligentei-generale-in-prezicerea-performantei-scolare-a-elevilor-din-romania-cercetatorul-dacian-dolean/

Interviul a fost publicat și pe g4media

În România, mulți copii proveniți din comunități dezavantajate nu își dezvoltă suficient de bine competențele din cauză că unii profesori consideră că ”nu pot face față” standardelor pentur că nu sunt suficienți de inteligenți. Performanța lor slabă este deseori atribuită unor factori genetici mai degrabă decât unor factori care sunt legați de nivelul educației. În acest interviu, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 se bazează pe rezultatele cercetărilor publicate în colaborare cu partenerii norvegieni (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019; Dolean & Călugăr, 2020) pentru a informa publicul larg din România că există multe lucruri pe care profesorii din România le pot face pentru a-I ajuta pe elevii din comunitățile dezavantajate care nu se descurcă foarte bine la școală, și că inteligența nu are un impact foarte puternic asupra dezvoltării educaționale.

Impact: 3.337 vizualizări; 187 distribuiri pe Facebook


Analiză: 8.11.2020

Ce date științifice avem despre efectul absenteismului școlar asupra alfabetizării copiilor din România? – cercetătorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/ce-date-stiintifice-avem-despre-efectul-absenteismului-scolar-asupra-alfabetizarii-copiilor-din-romania-cercetatorul-dacian-dolean/

Analiza a fost preluată și de g4media

În această analiză, cercetătorul principal al proiectlui ELIRA 2.0 folosește rezultatele parțiale obținute în proiect și analizate în colaborare cu partenerii norvegieni (Dolean et al., 2019; Lervag et al., 2019) pentru a sublinia rolul crucial pe care îl are prezența școlară. Scopul acestei analize a fost să informeze publicul general și decidenții asupra faptului că închiderea școlilor datorată pandemiei de COVID-19 ar trebui făcută în ultimă instanță.

Impact: 2.013 vizualizări; 112 distribuiri pe Facebook


Analiză: 30.03.2020

Ce pot face părinții cu copiii care stau acasă în era distanțării sociale? – cercetătorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/ce-pot-face-parintii-cu-copiii-care-stau-acasa-in-era-distantarii-sociale-cercetatorul-dacian-dolean/

Analiza a fost preluată și de g4media

Pandemia COVID-19 a determinat închiderea subită a școlilor, lăsând numeroși părinți nepregătiți pentru cum să își ajute copiii în timpul carantinei. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 se bazează pe experiența și cunoștiințele obținute în urma colaborării cu partenerii norvegieni și oferă 5 idei părinților pentru ca să îi ajute să răspundă nevoilor educaționale ale copiilor lor.

Impact: 3.306 vizualizări; 165 distribuiri pe Facebook


Analiză: 18.03.2020

Care este ritmul de dezvoltare a alfabetizarii copiilor din învățământul primar în timpul vacanței, comparative cu timpul pe care și-l petrec la școală? Ce pot face părinții în zilele acestea să își ajute copiii?
https://www.edupedu.ro/care-este-ritmul-de-dezvoltare-a-alfabetizarii-copiilor-din-invatamantul-primar-in-timpul-vacantei-comparativ-cu-timpul-pe-care-si-l-petrec-la-scoala-ce-pot-face-parintii-in-zilele-acestea-sa-isi-aj/

Analiza a fost preluată și de g4media

În această analiză ceretătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 folosește rezultatele obținute în urma proiectului de colaborare cu partenerii norvegieni pentru a compara și contrasta dezvoltarea competențelor de alfabetizare a copiilor din România pe parcursul anului școlar și în perioada verii, reliefând rolul crucial pe care îl are familia și experiența școlară în educația copiilor.

Impact: 2.556 vizualizări; 251 distribuiri pe Facebook


Analiză: 9.12.2019

Analfabetismul funcțional pe înțelesul tuturor – explicat de cercetătorul Dacian Dolean
https://www.edupedu.ro/analfabetismul-functional-pe-intelesul-tuturor-explicat-de-cercetatorul-dacian-dolean/

Analiza a fost preluată și de g4media

Rezultatele testării PISA publicate în Decembrie 2019 au arătat din nou că analfabetismul functional al copiilor de 15 ani din România este foarte mare, dublu față de media Uniunii Europene. În această analiză, cercetătorul principal al proiectului ELIRA 2.0 se bazează pe experiența dobândită în urma proiectului colaborativ de cercetare și al unui studio care este trimis spre publicare (Dolean et al., under review) pentru a introduce publicului din România teoria (și studiile empirice care sprijină) ”perspectiva simplă a citirii”. Apoi, propune un set de 7 pași pe care Guvernul româniei poate să îi facă pentru a rezolva această problemă.

Impact: 11.188 vizualizări; 608 distribuiri pe Facebook


Analiză: 25.11.2019

Premieră pentru cercetarea românească: Rolul școlii, al mediului de acasă și al inteligenței în dezvoltarea alfabetizării copiilor din România, studiate în două cercetări publicate în jurnale internaționale
https://www.edupedu.ro/premiera-pentru-cercetarea-romaneasca-rolul-scolii-al-mediului-de-acasa-si-al-inteligentei-in-dezvoltarea-alfabetizarii-copiilor-din-romania-studiate-in-doua-cercetari-publicate-in-jurnale-internat/

Analiza a fost preluată și de g4media

Această analiză prezintă pentru prima dată publicului general din România rezultatele a două studii publicate în colaborare cu partenerii norvegieni în jurnalele prestigioase Learning and Instruction (Dolean et al., 2019) și Developmental Science (Lervag et al., 2019).

Impact: 7.717 vizualizări; 700 distribuiri pe Facebook.